Voorafgaand aan de wedstrijd tegen Hercules werd nog eens stilgestaan bij het overlijden van clubicoon Jan van Wijk. Onder een luid applaus dat 1 minuut duurde werd jan herdacht in een goedgevulde sporthal de Rijnsloot.

Dan de wedstrijd tegen Hercules. De uitwedstrijd werd door Fortissimo gewonnen, maar heel makkelijk ging dat niet. Bij de club uit Den Haag werd enige tijde geleden de trainer aan de kant gezet en dat leverde een aantal goede resultaten op, dat resulteerde in het veilig stellen van nog een jaar Eerste Divisie.
Voor Fortissimo stond er prestige op het spel, de 2 punten zouden meer dan welkom zijn om de vijfde plek op de ranglijst veilig te stellen en daarmee de deelname aan de na-competitie.

Fortissimo begint niet scherp aan de wedstrijd. Hercules neemt brutaal een voorsprong, maar dit keer zijn de meiden uit Cothen snel bij de les. De ploeg uit Cothen blijft voor elke bal vechten en ziet dat Hercules moeite heeft de dekking te verrassen. Ondanks, of misschien wel mede dankzij de mandekking vinden de Cothensen makkelijk het doel van Hercules.
Al snel pakt Fortissimo een voorsprong van maximaal 4 doelpunten en dat geeft de ploeg uit Cothen eigenlijk niet meer weg in de eerste helft. Ruststand 14-11.

Het begin van de tweede helft is nog voor Hercules. Fortissimo start niet goed en ziet de ploeg uit De Haag langzaam dichterbij komen. Bij 14-15 in het voordeel van Hercules, neemt de ploeg uit Cothen en Time-out om alles even op scherp te zetten. Dat heeft effect want samen met de katachtige reddingen van Renate Bakker en een sterk optreden van de aanvallers neemt Fortissimo weer een voorsprong.
Deze wordt gedurende de rest van de tweede helft niet meer uit handen gegeven, sterker nog hij wordt verder uitgebreid. Hercules sputtert nog wel wat tegen, maar het verzet van de Haagse ploeg is definitief gebroken. Fortissimo wint haar laatste thuiswedstrijd van de reguliere competitie met 27-22, en kan zich opmaken voor de na-competitie.

Coach Willem-Jan Ruder na afloop: “Het doel aan het begin van het jaar was top drie en daarmee de na-competitie halen. Top 3 is het net niet geworden, maar het is fantastisch dat we de na-competitie hebben gehaald. De ploeg heeft het hele seizoen zoveel veerkracht laten zien dat het in mijn ogen meer dan verdient is dat we deze plek hebben veroverd. Rest nog een wedstrijd in de reguliere competitie en dan gaan we kijken hoever we kunnen komen.”

Scores: Anne de Wijk 4, Daimy van Dommelen 8, Demi van de Bildt 6, Marcella Appel 5, Maaike Janssen 3, Vivianne Hofman 1

De eerstvolgende competitie wedstrijd is op aankomende zaterdag 16/3 a.s. uit tegen Volendam en start om 19:00 uur in sporthal Opperdam in Volendam.

Vandaag in het AD/UN:

20190311_AD krant