Een druk weekend

Het afgelopen weekend stond in het teken van drie wedstrijden, twee interlands tegen het Belgische Don Bosco uit Gent en een “normale” oefenwedstrijd tegen WPK/Westlandia uit Naaldwijk.
De laatste oefenwedstrijd tegen Westsite gaf genoeg stof tot nadenken, dus met die gedachten gingen de dames uit Cothen dit weekend van start.
Op zaterdag stond de eerste interland tegen Don Bosco op het programma. De dames uit Gent hadden er al een tweetal pittige trainingen op zitten en het was dus afwachten hoe zij deze verteerd zouden hebben. Don Bosco dit seizoen voor het eerst in de Belgische Eredivisie.

De eerste helft ging redelijk gelijk op, beide ploegen konden makkelijk het net vinden, en de Cothense dekking had met name moeite met de schutter van Don Bosco. Na wat omzettingen in de dekking kregen de dames van Fortissimo meer grip op de tegenstander, en via een tussensprint eindigt de eerste helft in een voorsprong van 17-12.
Na een korte onderbreking waarin alle puntjes op de i waren gezet, liep de ploeg uit Cothen met vloeiende aanvallen snel uit naar een grotere voorsprong. Het verzet van onze Belgische collega’s was definitief gebroken, wat resulteerde in een einduitslag van 34-18.

Voor de zondag stond een trail tegen Don Bosco en WPK/Westlandia op het programma. Als eerste moesten de dames uit Cothen aantreden tegen Don Bosco. Alle punten die op zaterdag in het begin niet goed gingen werden nog eens doorgenomen en dat was niet tegen dovenmansoren gezegd. Een flitsende start tot gevolg. Don Bosco kon pas na een 12 tal minuten tot scoren komen, terwijl de dames uit Cothen er op dat moment al 8 in hadden liggen. Dit tempo werd tot het einde vol gehouden. Rust: 16-7.
Veel was hier niet op aan te merken, wel werd afgesproken om het aantal tegendoelpunten onder de 15 te houden. Daar slaagde Fortissimo met glans in, terwijl aanvallend alle systemen nog eens doorgenomen konden worden. Einduitslag: 29-13.

Na een rustpauze werd er aangetreden tegen WPK/Westlandia. De ploeg uit de 2de divisie heeft een aantal sterkhouders verloren en bouwt dit seizoen aan een nieuwe ploeg. De start van Fortissimo was veelbelovend. 4-0 na 5 minuten. Daarna kwam de scoringsmachine uit Cothen tot stilstand, en was het aan de keepster van WPK/Westlandia te danken dat er 10 minuten niet gescoord werd door de dames van Fortissimo. Dat terwijl de schutters van WPK/Westlandia alle ruimte kregen om tot scoren te komen. Via deze tussensprint was het na 15 minuten 4-10 in het voordeel van WPK/Westlandia.

Coach Ruder neemt een time-out om iedereen weer scherp te krijgen en de afspraken die we van te voren hadden gemaakt duidelijk te maken. De donderspeech komt goed aan en via snelle tegenaanvallen weten de dames uit Cothen het tij te keren. Bij rust kijken de dames nog tegen een kleine achterstand aan: 11-12.
Het was duidelijk dat het snelle spel de sleutel was tot het gewenste resultaat, maar ook dat in de dekking harder gewerkt moest worden. In het eerste bedrijf van de 2de helft blijven de ploegen aan elkaar gewaagd, pas in het laatste deel van wedstrijd kunnen de dames uit Cothen het verschil maken, en lopen dan uit naar een comfortabele voorsprong van 5 doelpunten. De einduitslag wordt uiteindelijk 26-19 in het voordeel van Fortissimo.

Winst voor deze 2 dagen hard werken is het inpassen van een aantal B-meiden die naadloos aan kunnen sluiten bij de senioren groep, ons koppie niet laten hangen als het even niet mee zit, en aan ons zelf aantonen dat we op de goede weg zijn richting de competitie.
Aankomend weekend speelt de ploeg uit Cothen nog een trial tegen DSS en Klink-Nijland Kwiek. De eerste wedstrijd start om 12:30 uur. We hopen dat onze supporters ons weer aan komen moedigen.