ridder_Herman

Wij feliciteren onze oud-voorzitter Herman Vernooij die vanmorgen een Koninklijke onderscheiding uitgereikt heeft gekregen en benoemd is tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau.

De inwoners van Wijk bij Duurstede die vandaag een Koninklijke onderscheiding in ontvangst mochten nemen verdienen deze eer op basis van hun bijzondere inzet gedurende lange tijd ten bate van de samenleving. Zij zijn een inspirerend voorbeeld voor anderen.

Herman, tevens erelid en erevoorzitter van onze vereniging, zet zich al ruim 45 jaren op intensieve wijze in voor de samenleving in het algemeen en de brede sportuitoefening in Cothen in het bijzonder:

• Als voorzitter van de Katholieke Plattelands Jongeren organiseerde hij lokale en regionale activiteiten op het gebied van cultuur en sport.
    De volksdansjes en gespreksavonden maakten al snel plaats voor uitwisselingen, sporttoernooien en dansavonden en vooral ook bierdrinken in de vrieshal bij Toon van Dijk.”
  • Als voorzitter van handbalvereniging Fortissimo speelde hij een grote rol bij de ontwikkeling van de vereniging tot de huidige omvang en positie, met goede faciliteiten en een hoog spelniveau. Hij legde de basis voor de ontwikkeling van het nieuwe jeugdsportbeleid en van trainersbegeleiding binnen de vereniging en werkte aan een verbreding van sportdeelname in de gemeenschap. Hij was jarenlang scheidsrechter voor het Nationale Handbalverbond;
    “Met veel vrijwilligerswerk en hulp van de gemeente Cothen kwam er in de speeltuin een verhard veld in plaats van op het voetbalveld op het gras spelen. Een houten keet als kantine in plaats van de tent van Ad van de Bilt. En alles onder het motto het mag niets of weinig kosten en als het even kan doen wij het zelf. Dat is altijd zo gebleven!”
  • Als voorzitter van de Stichting Sportvoorzieningen Cothen zorgt hij voor het beheer en de exploitatie van de sporthal;
    “Het volgende grote project werd een nieuwe sporthal. Met medewerking van de gemeente en onder aanvoering van Herman en met heel veel Cothense vrijwilligers is dit geweldig gelukt en de feestweek bij de opening was fantastisch.”
  • In de jaren ‘70 en ‘80 was hij politiek actief als raadslid voor het CDA en later als wethouder;
  • Als actief lid van de Rotary Wijk bij Duurstede.
    “In de Rotaryclub staat Herman bekend als een grote man, met een bulderende stem en een zeer groot sociaal hart. Een actief lid, die niet wacht tot anderen bewegen maar zelf het initiatief neemt en waarop altijd een beroep gedaan kan worden. Voor hem is niets te veel.”

Herman en Tiny, namens bestuur en leden van Fortissimo, nogmaals van harte gefeliciteerd en bedankt voor:

• de Cothen Kalender die nu al 34 jaar bij Cothen hoort!;
  • het al meer dan 30 jaar niet weg te denken jeugdkamp voor de jeugd;
  • het jaarlijkse Superteam-toernooi;
  • de ijsbaan op de handbalvelden, lang voordat ze dit in Doorn ontdekten;
  • het beachhandbal en -volleybal en
  • alle andere mooie momenten waar onze handbalvereniging op terug kan kijken en die zonder jullie niet tot stand hadden gekomen!

PS je woorden “als je Vernooij heet je de verkeerde naam hebt om voor al je liefdadigheidswerk ooit een lintje te krijgen” kan je nu eindelijk terugnemen 🙂