Fortissimo promoveert

Gisteren stond in sporthal de Rijnsloot de wedstrijd Fortissimo – Kwiek op het programma, bij velen was deze datum al met rood omcirkelt in de agenda. Het kon wel eens de belangrijkste wedstrijd van het seizoen worden.
Bij de teambespreking in januari stond de ploeg uit Cothen nog 3 punten achter op de felbegeerde tweede plaats. Nu 1,5 maand later had de ploeg uit Cothen aan een punt voldoende om promotie naar de ere-divisie veilig te stellen.

Fortissimo begint stormachtig aan de wedstrijd, de dames uit Cothen schieten met scherp en lopen in rap tempo bij Kwiek weg. Als snel prijkt er een verschil van 4 doelpunten op het scorebord voorde Cothensen. Dan komt de klad er een beetje in en vecht Kwiek zich terug in de wedstrijd.
De dames uit Raalte nemen zelfs een voorsprong en houden die tot aan het rustsignaal vast. Ruststand 13-15.

Na rust zet Kwiek even aan en vergroot al snel het verschil naar 5 doelpunten. Op dat moment geeft niemand iets meer voor de promotiekansen van Fortissimo. Daar denken de Cothensen anders over. Punt voor punt wordt er teruggevochten. Voor elke bal wordt geknokt en langzaam verdwijnt het verschil.
Heel kort zelfs komt Fortissimo weer op voorsprong. Dat is echter van korte duur, Kwiek loopt weer weg naar een verschil van 2 doelpunten. Met een laatste krachtsinspanning zetten de dames van Fortissimo nog een keer aan, en scoort Celine Vermaak in de dying seconds van de wedstrijd de gelijkmaker. De hal ontploft, en het bleef nog lang onrustig in Cothen.
Na 7 jaar is promotie weer een feit en speelt de ploeg uit Cothen volgend seizoen op het hoogste niveau van Nederland. Einduitslag 30-30.

Coach Willem-Jan Ruder na afloop: “Pfff wat een wedstrijd. Met nog 15 minuten op de klok en een 5 doelpunten achterstand had ik het al een beetje opgegeven. Dat de ploeg dit nog heeft kunnen doen getuigt van de enorme veerkracht die we het hele seizoen al hebben laten zien. Wat ben ik trots op deze meiden. Het was niet altijd even fraai, maar dit hebben we toch maar even geflikt.”

Scores: Maaike Janssen 5, Demi van de Bildt 4, Vivianne Hofman 9, Myrthe Mocking 2, Celine Vermaak 2, Anne de Wijk 1,Marcella Appel 1, Amy Oostveen 6.

Woensdag gaat de ploeg uit Cothen naar Twello. Daar speelt het om 20:00 uur tegen Voorwaarts voor een plek in de halve finale van de beker. De wedstrijd wordt gespeeld in sporthal Jachtlust.