Foto: Bert Kous (RTV Utrecht)

Afgelopen zondag was de laatste wedstrijd van de 2e periode en meteen de laatste tegenstander in de heenronde van de competitie. Voorafgaand aan de wedstrijd was al duidelijk dat Voorwaarts zijn wedstrijd met minimaal verschil had gewonnen van DSS en dat bij een gelijkspel of winst de 2e periode voor de ploeg uit Cothen zou zijn.
De tegenstander was eigenlijk een onbekende. De staf van Fortissimo kon maar moeilijk aan informatie komen over de Volendamsen, het enige dat bekend was is dat zij een zeer ervaren ploeg hebben met speelsters die op het hoogste niveau actief zijn geweest.

Beide ploegen blijken in het begin van de wedstrijd aan elkaar gewaagd. De scores vallen om en om en geen van de ploegen kan een gaatje slaan. Tot halverwege de eerste helft gaat de strijd gelijk op. Dan sluipt er wat onzekerheid in de ploeg uit Cothen en leidt het in eens veel balverlies.
Daar maakt Volendam dankbaar gebruik van en loopt weg, via 3 doelpunten op rij staat het in eens 6-9. Fortissimo zet nog wel even aan, maar het verschil van 3 doelpunten staat nog steeds op het scorebord als de leidsmannen voor het einde van de eerste helft fluiten. Ruststand 9-12.

In de rust wordt nogmaals de te volgen tactiek besproken, het is duidelijk dat er vanuit een ander vaatje getapt moet worden om de wedstrijd tot een goed resultaat te brengen. Het is Volendam dat het eerste scoort, maar door toedoen van de Cothense schutters staat de ploeg toch weer bijna naast Volendam.
Daarna volgt een periode waarin Fortissimo het net maar niet kan vinden en neemt Volendam een voorsprong van 5 doelpunten. Toch laat Fortissimo het er niet bij zitten en via 3 doelpunten op rij komt de ploeg uit Cothen toch weer dichterbij.
Dat lijkt het laatste wapenfeit te zijn. Volendam zet aan en loopt verder weg. Aan het einde van de wedstrijd vallen de doelpunten om en om en wordt de eindstand van 26-31 bereikt.

Ass. coach Willem-Jan Ruder na afloop: “We hebben vandaag verloren van een betere tegenstander. Toch hebben we laten zien dat we tot het einde toe hebben gevochten met elkaar, het is jammer dat we onszelf niet belonen met een periodetitel. We gaan ons nu voorbereiden op de wedstrijd tegen Voorwaarts.”

De eerstvolgende wedstrijd voor de competitie is op zondag 16 december a.s. tegen Voorwaarts en start om 14:00 uur in sporthal de Rijnsloot in Cothen. Dit is de eerste wedstrijd van de terug ronde en kunnen we aansluiting vinden bij de top van de competitie.