Dames 1 speelde gisterenavond hun vijfde en één na laatste wedstrijd van de nacompetitie. Hieronder het verslag van handbalstartpunt.nl en een korte video van VZV.

VZV maakt een thriller van het slot van de nacompetitie

De nacompetitie bij de dames in de eerste divisie krijgt nog een bijzonder spannend slot aanstaande zaterdag als DSVD thuis speelt tegen Fortissimo en Maedilon VZV het thuis mag gaan opnemen tegen Forteholte.

Beide ploegen beginnen met evenveel punten aan de laatste wedstrijd en hebben een gelijk doelsaldo. Allebei hebben ze 8 punten en een doelsaldo van plus 19. Spannender om de rechtstreekse promotie naar de eredivisie te betwisten kan je het niet krijgen bij de laatste wedstrijd. Beide wedstrijden beginnen zaterdag ook gelijktijdig om 20:30 uur. Dus niemand profijt van hebben van kennis van de uitslag van de andere wedstrijd.

VZV wist woensdagavond wat het moest doen. Winnen en het liefst met een zo grootmogelijk verschil om de dertien doelpunten achterstand op DSVD zo klein mogelijk te maken. De ploeg van trainer coach Betty Plasmeyer voldeed aan beide eisen, er werd niet alleen gewonnen met 35-22 maar daarmee werd ook de gehele achterstand van dertien doelpunten nog eens weggepoetst wat een bijzonder spannend scenario oplevert voor aanstaande zaterdag wanneer de laatste wedstrijd gespeeld gaat worden.

Het duurde even voordat de Noord Hollandse ploeg afstand kon gaan nemen van Fortissimo dat niets meer te winnen had in de nacompetitie. Na twintig minuten stond het 8-5 waarna VZV pas voor het eerst echt goed kon weglopen bij de Utrechtse ploeg naar 13-5. In de slotfase van de eerste helft kwam Fortissimo echter toch weer terug naar de 13-8 ruststand.

In de tweede helft bleef het verschil lange tijd tussen de vijf en de acht punten hangen. Als VZV weer wat was uitgelopen kon Fortissimo de achterstand weer verkleinen Zo ging het van 19-11 weer terug naar 19-14 en van 21-14 naar 21-16. Er waren toen veertig minuten gespeeld. Bij 25-17 halverwege de tweede helft slaat VZV dan voor het eerste echt toe als het kan uitlopen naar 30-18 en daarmee een verschil van twaalfdoelpunten op het scorebord weet te krijgen.

Dan stokt het scoren bij VZV en laat Fortissimo nog even zien niet van plan te zijn zich zomaar bij de overnacht van VZV neer te leggen. De ploeg uit Cothen kan profiteren door de drie keer op rij te scoren (30-21). Dan herpakt de Noord Hollandse ploeg zich weer en weet het drie minuten voor het einde de kaap van dertien doelpunten te nemen als de 35-22 stand op het scorebord komt te staan. Het blijkt tevens ook de laatste treffer van de wedstrijd te zijn. In de laatste drie minuten weten beide ploegen niet meer te scoren.

De foto is van Patrick Hogervorst via www.handbalvandaag.nl